אורתודנט ילדים: טיפול מוקדם יותר אפקטיבי

יישור שיניים הוא תהליך שהרבה מאוד אנשים עוברים בגילאי העשרה שלהם, לאור העובדה שישנם הרבה הרגלים ואלמנטים גנטיים שגורמים לשיניים עקומות או לאי סדרים כאלו ואחרים בלסת. את יישור השיניים עושים אצל אורתודנט ילדים המתמחה בתחום. אורתודנט ילדים טוב יידע להשתמש במכשירים הנכונים, להוריד את סף הכאב ו/או המטרד היום יומי, ולהגיע לתוצאה הסופית בצורה מהירה ויעילה. יישור שיניים לילדים יכול להתחיל בגיל מאוד מוקדם, אפילו בגילאי 8 או 9, אך לרוב, הטיפול מתחיל בגילאי 12-13. היתרון בהתחלה מוקדמת הוא שהטיפול הוא קל יותר, שכן לא כל שיני החלב הוחלפו.

בעיקרון, ניתן לבצע טיפול אורתודנטי בכל גיל, כל עוד יש שיניים במצב אחיזה תקין, אם כי יש לעקוב אחרי מצב הלסת והשלד כדי לראות מתי הזמן האופטימלי להתחלה, וזה בדיוק התפקיד של אורתודנט ילדים איכותי. ישנם אלמנטים נוספים כמו נכונות המטופל, המוטיבציה שלו ושיתוף הפעולה המלא שלו, שמשפיעים גם הם על ההחלטה להיכנס לטיפול ארוך, עם אחריות גדולה על המטופל עצמו (הרכבת רסן, הגעה לטיפולים ותיקונים וכו'). הטיפול הוא אינו חד פעמי או תקופתי, מדובר בטיפול ארוך טווח שנמשך לעיתים גם כמה שנים. על המטופל לבצע פעולות באופן עצמאי ויום יומי, מתוך הבנה שהצלחה ותוצאות יגיעו – רק אם יתמיד ויעשה מאמץ גדול לפי הוראות האורתודנט.

התחלה מוקדמת ושימוש באביזרים הנכונים

ישנן לא מעט סיבות שבגינן עדיף להתחיל טיפול אצל אורתודנט ילדים בגיל מוקדם, והן כוללות סגר צלבי, בעיות בשיני החלב שמונעות את בקיעת השיניים הקבועות, בליטת יתר של השיניים העליונות וכן הרגלים שגורמים לעיוותים בשיניים כמו מציצת אצבע, דחיפת לישון, שימוש במוצץ עד גיל מאוחר ועוד. בכל מקרה, העדיפות היא לבצע ביקור אצל אורתודנט ילדים כבר באזור גיל 8 כדי לקבל ייעוץ והכוונה לגבי המשך הפעולה. גם אם השיניים נראות ישרות יחסית, יש הרבה מאוד בעיות שהן לא נראות לעין, ולכן, הביקור הוא חשוב ויכול לחסוך הרבה מאוד כאבי ראש והוצאות בגילאים מאוחרים יותר. טיפול אורתודנטי נחשב לטיפול אסתטי, אך לעיתים הוא נעשה לאור צורך תפקודי של השיניים, ולכן, הטיפול והזיהוי המוקדם הם קריטיים גם מהבחינה הזו.

אורתודנט ילדים משתמש בכמה וכמה אביזרים במהלך הטיפול, אשר רק הולכים ומשתכללים עם השנים. המכשיר הבולט ביותר הוא הרסן, שדוחק את השיניים האחוריות ומפנה מקום למען פיזור שיניים נכון יותר ולא צפוף, ואף דוחק שיניים בולטות לקו הראוי להן. רסן לא משפיע רק על השיניים, אלא גם על הלסת, שכן הוא יכול לווסת ולשלוט על הגדילה שלה. הרסן מורכב מרצועה חיצונית וקשת פנימית וברוב המקרים, הילד מתבקש להרכיב אותו בשעות הלילה, אם כי יש מקרים בהם יש צורך גם בהרכבה יום יומית. מכשיר נוסף הוא קשת הפנים, שיכולה להיקשר לפלטה ולבצע את אותה פעולה של הרסן.

זיהוי מהיר והנגשת הטיפול לילדים

מסיכת פנים עושה פעולה הפוכה והיא זו שמושכת את הלסת קדימה, וכאמור, קל באופן יחסי לשלוט בגדילה של הלסת אצל ילדים, שכן היא עדיין מתעצבת בגילאי העשרה. שומר מקום הוא עוד כלי מעולה בו משתמש אורתודנט ילדים והוא בא לידי שימוש כאשר שיני החלב נעקרות או נופלות לפני הזמן, ויש צורך "לשמור" מקום לשן הקבועה באמצעות התערבות חיצונית. השימוש באביזרים הללו צריך להגיע אחרי תהליך של למידה של הלסת ומצב השיניים, ומדובר בתהליך שיכול לקחת כמה שנים, ומנגד, גם כמה חודשים, אם מצב הפה הוא טוב יחסית. אורתודנט ילדים טוב הוא כזה שמזהה את המצב בצורה מהירה, נותן מענה יעיל וכמובן – יודע לדבר "בשפת" הילדים כדי לעזור להם להתמודד עם התהליך הלא פשוט.

אורתודנט ילדים צריך לעיתים לבצע פעולות כירורגיות כמו עקירות שיניים קבועות, ויש חשיבות גדולה ליכולת שלו להנגיש לילדים את המידע וההליכים שהם הולכים לעבור. גם הרכבה של רסן בציבור זה דבר לא נעים מבחינה חברתית, אך בסופו של דבר, הכל נעשה למען מטרת על – שיניים ישרות ובריאות. הרבה מאוד ילדים סובלים מפה צפוף מאוד שגורם לא רק לבעיות אסתטיות, וגם בבעיות כאלו, אורתודנט ילדים יכול לטפל. כל הנושא הדנטלי הוא קריטי מאוד אצל ילדים, גם בנושא החינוך וגם בנושא היישום של שמירה על חלל הפה, צחצוח שיניים, שימוש במי פה, חוט דנטלי ועוד. לכן, טיפול אורתודנטי צריך להיות המשך ישיר לכך, והאחריות היא, לפחות בגיל הצעיר, על ההורים.

הימנעות מבעיות עתידיות והשפעות נוספות

על פי ההערכות, כ-50 אחוזים מהילדים בישראל סובלים מהתפתחות לקויה של הלסת, דבר שמשפיע כמובן על השיניים. גם אלמנטים כמו גנטיקה, אכילת אוכל רך ואפילו לידת ואקום משפיעים על מראה הלסת והשיניים בסופו של דבר, לכן, טיפול מוקדם הוא קריטי בהצלחה הסופית של התהליך. טיפול של אורתודנט ילדים לא רק משפר את מראה הפה ומתקן את העיוותים השונים באזור הלסת, הוא גם מונע בעיות עתידיות, וחוסך מאותם ילדים תופעות חמורות ואף מחלות חניכיים להופיע בהמשך הדרך. שיבושים בלסת מהווה גורם משמעותי לבעיות שלכאורה נראות לא קשורות לפה, לשיניים או ללסת, כמו נזלת כרונית, כאבי ראש וצוואר, השמנת יתר, היפראקטיביות ועוד.

שמירה על תקינות דנטלית צריכה להיות חשובה מאוד לכל הורה, שצריך לשים לב להתפתחות האוראלית של ילדיו, כדי לעזור באבחון המוקדם של בעיות. בעיות ויזואליות כמו שיניים בולטות, לסת תחתונה בולטת או נסוגה, פנים צרות או חוסר שיניים הם כולם מקרים בהם צריך להניף דגל אדום וללכת לבדוק את הנושא אצל אורתודנט ילדים מוסמך. כל אחד חולם על החיוך המושלם, ולעיתים הוא מגיע אחרי תהליך ארוך, שמצריך עקביות. בעזרת אורתודנט ילדים טוב, אפשר להגיע למטרה הזו במהרה, בעזרת אבחון מוקדם ושיתוף פעולה מכיוון כל הצדדים המעורבים.