איך יודעים שצריך טיפול שורש

כאבי שיניים מצריכים ביקור אצל רופא שיניים על מנת לברר את הסיבה לכאב ולמצוא פתרון. ישנם סוגים רבים של טיפולי שיניים וביניהם גם טיפול שורש. רופא השיניים יכול לאבחן באמצעות בדיקה פיזית וצילומי רנטגן את מצב השיניים ובהתאם להחליט על הטיפול המתאים. אז מה מטרת טיפול שורש ? מהו הליך טיפול שורש? מתי נדרש טיפול שורש?

מה מטרת טיפול שורש?

תעלת השורש היא החלק הפנימי שממוקם בין השן לבין שורש השן והיא מכילה בתוכה עצבים וכלי דם. לאחר שצומחת שן, העצבים בתחתית השן משמשים עבור זיהוי של תחושת חום, קור וגירויים נוספים.  מטרת טיפול שורש לטפל בריקבון או זיהום שנוצר בשן באמצעות הסרה של עצב שגורם לכאבים.

שלבים בהליך טיפול שורש

טיפולי שורש מורכבים מהליך הסרה של עיסת שן או עצב פגוע ואטימה של האזור על מנת למנוע ריקבון וזיהום עתידי.  הטיפול כולל מספר שלבים:

  • צילום רנטגן – על מנת להתאים היטב את הטיפול, רופא השיניים מבצע צילום רנטגן ורק לאחריו מתחיל בהליך.
  • הרדמה – על מנת למנוע כאב בזמן הטיפול , רופא השיניים מחדיר חומר הרדמה מקומי לאזור. כמות חומר ההרדמה שניתנת היא בהתאם לרמת הכאב של המטופל ורק לאחר שהרופא יוודא שהמקום רדום לחלוטין, הוא יתחיל בטיפול.
  • קדיחה והסרה – על מנת להגיע למיקום המדויק שבו יש לבצע את הטיפול, רופא השיניים יקדח חור בשן וישתמש בכלים מיוחדים על מנת להסיר את הרקמה או העיסה הפגועות
  • איטום – בתוום ההליך, רופא השיניים ימלא ויאטום את השן באופן זמני על מנת למנוע זיהום או הצטברות של חיידקים עד אשר הכתר הקבוע יהיה מוכן. איטום השן יעשה באמצעות גומי שיוחדר אל תעלת השורש והנחה של מילוי מעל החור שקדח. ישנם מצבים שבהם רופא השיניים מחליט דווקא שלא לאטום את השן על מנת לאפשר ניקוז של חומר נוסף מהשן לפני הסגירה הסופית.

מה הסיבה לכאבים שמצריכים טיפול שורש?

כאבי שיניים שמצריכים טיפול שורש יכולים להיות תוצאה של ריקבון כתוצאה מהצטברות של חיידקים מעבר לשכבות החיצוניות של השן. סדקים או שברים בשן יכולים גם הם להיות סיבה כיוון שהם עלולים לגרום להיווצרות של עששת ולכאבים בשורש. מחלות וזיהומים גם הן גורמות לכאבים ורופא השיניים ימליץ ברוב המקרים לעשות טיפול שורש על מנת להקל על הכאב.

ד"ר פאבלו מומחה לטיפולי שורש ברחובות
גל מרפאת מומחים ברחובות - ד"ר פאבלו פריבלודה מומחה בטיפולי שורש

סימנים המצביעים על הצורך בטיפול שורש

הצורך בטיפול שורש הוא לרוב כאשר חשים בכאב בשיניים. כאשר הכאב מונע פעילות שגרתית כמו אכילה או שתייה, מומלץ לגשת אל מרפאת שיניים. הבדיקה  של הרופא תאפשר לזהות פגיעה בכלי הדם או העצבים – ישנם מקרים שאפשר לפתור באמצעות נטילת אנטיביוטיקה אך זה לא תמיד עוזר ואז נדרשת התערבות של רופא השיניים. סימנים המצביעים על הצורך בטיפול שורש כוללים:

סדק בשן – יכול להיווצר כתוצאה מפעילות ספורטיבית, אכילה של מזון קשה ללעיסה או כתוצאה מטיפול קודם בשיניים. סדקים בשן עלולים לחשוף את העצבים שמתחת לשן ואז יכול להיווצר זיהום שיכול לחדור לדם. על מנת לטפל בזיהום ולמנוע זיהום עתידי וכאבים יש לבצע טיפול שורש.

נפיחות בחניכיים – כאשר הכאב מלווה בנפיחות בחניכיים, צריך לבחון ולהבין את הסיבה לכך. רופא השיניים האם מעבר לטיפול אנטיביוטי נדרש גם טיפול שורש על מנת למנוע התדרדרות של המצב ופגיעה נוספת בפה.

רגישות לחום או לקור – אחד הסימנים הקלאסיים לצורך בטיפול שורש הוא הרגישות לחום וקור. במרבית המן המקרים, זה יתחיל מרגישות למאכלים או לשתייה חמים וקרים וללא טיפול מתאים, יתקדם ויגיע עד לכאבים חזקים. הסיבה לכך יכולה לנבוע מכלי דם שנפגעו או מעצבים חשופים שמגיבים בעת המגע עם קור וחום.

שינוי בגוון השן – כתמים על השן ודהייה בגוון השן יכולים לנבוע מחשיפה מרובה למזון ושתייה שיש להם נטייה להכתים את השן או יכולים להיות תוצאה של חוסר הקפדה על היגיינת השיניים. סיבה נוספת יכולה להיות נזק שנגרם לעצבים ולכלי הדם שנמצאים מתחת לשן – בנקרה כזה רופא השיניים יצטרך לבצע טיפול שורש על מנת להסיר את שורש השן הפגועה.

ריקבון – הקפדה על צחצוח פעמיים ביום ושימוש בחוט דנטלי פעם ביום לא יהוו פתרון לכאבים במידה וכבר נוצר ריקבון בבסיס של השן. במידה והחלל בשן כבר מלא בריקבון, הוא יתפשט לעצב ושורש השן ובמקרים כאלה, טיפול שורש הוא הדרך היחידה לטפל בבעיה לפני שמרכיבים את הכתר. זאת הסיבה שרופאי השיניים ממליצים להקפיד על טיפוח היגיינת השיניים על מנת להימנע מהתפשטות של זיהומים ומחלות בפה והצורך בטיפולי שיניים מיותרים המלווים בכאב.

רגישות למשך זמן רב – כאשר קיימת רגישות בפה (לאו דווקא לחום וקור) בעת מגע ולחץ על השן, רגישות שלא חולפת מעצמה ונמשכת זמן רב, כנראה שיהיה צורך לבצע טיפול שורש. במרבית במן המקרים, הסיבה לכך תהיה פגיעה בשורש השן ועל מנת למנוע התפשטות ופגיעה בשיניים נוספות, מומלץ להגיע אל מרפאת השיניים בהקדם.

כאבים והמשך טיפול

לאחר טיפול שורש, מטופלים עלול לחוש בכאבים ורגישות בפה. ניתן לקחת משככי כאבים על מנת להקל על הכאבים בימים הראשונים שלאחר הטיפול. מומלץ להקפיד על ביקורים קבועים אצל רופא השיניים על מנת לוודא שלא נוצרים זיהומים נוספים שיצריכו טיפול שורש נוסף. אחת הדרכים להקל על הכאבים או הרגישות היא שימוש במברשות שיניים רכות יותר שימנעו את החיכוך הגס. לאחר ההחלמה מטיפול השורש (לרוב לוקח כשבוע) המטופל נדרש להגיע שוב אל מרפאת השיניים למטרת הרכבת הכתר או על מנת להמשיך בשיקום השן במידה וזה אפשרי.

root planing
root planing