הקצעת שורשים החלמה

אחת הבעיות הנפוצות ביותר בבעיות בריאות של חלל הפה והחניכיים בקרב האוכלוסייה הן דלקות חניכיים. רוב הזמן לא נדע אפילו שיש לנו דלקת עד שלא נרגיש בכאב, כלומר עד שהמצב לא החמיר. חוסר טיפול והזנחה יכולה להביא לדלקת כרונית או למחלת חניכיים התדרוש טיפול יסודי ומרוכב יותר מניקוי כללי שמתבצע אצל השיננית.

הקצעת שורשים החלמה ומהלך הטיפול
הקצעת שורשים החלמה ומהלך הטיפול

דלקת חניכיים יכולה להיות כרונית אם מזניחים את הטיפול, לא מצחצחים בין השיניים או מצחצחים מספיק, ולא מגיעים באופן קבוע לשיננית ובדיקות מעקב של רופא שיניים פעם בשנה. מעקב אצל שיננית או רופא עוזר למנוע החמרה במצב הפה.

כדי למנוע החמרה של דלקת חניכיים, עליכם להיות קשובים לגוף שלכם, לכאב, להקשיב לסימני האזהרה שהגוף מאותת לכם ולקחת אחריות אישית על מצבכם הבריאותי.

אך אל דאגה. עדיין יש טיפול שאפשר לעשות שיוכל לעזור לכם לשפר את מצבכם במידה ומצב דלקת החניכיים שלכם הוחרפה והפכה כרונית – הקצעת שורשים.

מה זה הקצעת שורשים?

דלקות חניכיים נוצרות בעקבות תגובה של הגוף להצטברות של רובד חיידקים הנקרא גם פלאק ושאריות אוכל באזור החניכיים והשורשים.

הקצעת שורשים זהו טיפול של ניקוי יסודי ומעמיק ביותר באזור של החיבור בין השן לחניכיים, ברווחים, או בשמם המקצועי כיסי חניכיים. כלומר, בתוך כיס החניכיים נוצר צבר של חיידקים ובקטריות הגורמים לשורשים של השן להיחשף קצת יותר וכיסי החניכיים המחזקים כל שן ושן מאבדים את האחיזה בה. דבר זה יכול לגרום לתזוזת שיניים ואף לנשירה במקרים מסוימים.

ניקוי זה שונה מניקוי שעושים אצל שיננית, מכיוון שהוא מעמיק יותר, דורש הרדמה ודורש טיפול ומעקב לטווח ארוך.

הקצעת שורשים נעשית בכלים המיוחדים לטיפול זה כמו מכשיר אולטרה סאונד ומכשירי גירוד הנקראים קיורטות, בשילוב של הרדמה מקומית על מנת לחסוך בכאב שטיפול זה יכול לעורר.

הקצעת שורשים נעשית בשניים עד ארבעה מפגשים, בו הפריודונט מחלק את חלל הפה לארבע רבעים. בכל מפגש הוא עובד על חלק אחר בפה, בהרדמה מקומית, ומגרד את האבנית, החיידקים והבקטריות מהשורשים של השיניים ומשחזר רקמות דלקתיות במידה ויש.

איך תדעו אתם צריכים טיפול הקצעת שורשים?

כדי לדעת אם אתם צריכים טיפול של הקצעת שורשים, יש ללכת לרופא המומחה למחלות חניכיים, נקרא מקצועית פריודונט. לאחר אבחון קליני ובדיקת רנטגן הפריודונט יבנה לכם תוכנית טיפול המתאימה למצב השיניים.

לפני קביעת התור בדקו עם עצמכם את הפרמטרים הבאים, כדי לדעת לפנות לרופא המומחה או שמספיק רק לשיננית:

  • דימום בעת אכילה או בזמן צחצוח שיניים
  • רגישויות באזור החניכיים לאוכל קר או חם מאוד.
  • ריחות רעים מהפה.
  • טעם רע המתפשט בחלל הפה
  • תזוזה של השיניים מהמקום שלהן.
  • כאבים באזור.

במידה ואתם חווים תסמינים אלה, קבעו בדיקה לאבחון אצל הפריודונט או אצל רופא שיניים שידע להפנות אתכם לאדם המתאים.

מה תהליך ההחלמה מהקצעת שורשים?

תהליך ההחלמה מהקצעת שורשים בעיקרו פשוט אך דורש אחריות אישית והמשך הקפדה על היגיינה. לאחר הטיפול עצמו שימו לב שאתם לא נושכים את השפתיים עד שההרדמה המקומית תעבור, והימנעו מאכילה ושתייה בשעות הראשונות שלאחר הטיפול. בימים הקרובים הימנעו מאכילה של דברים חמים מאוד או קרים מאוד העלולים לגרום לכאב, רגישות או אי נוחות באזור הטיפול האחרון שנעשה.

אל תיבהלו במקרים של נפיחות, כאב או רגישות באזור בימים שלאחר הטיפול. זה חלק מתופעות הלוואי שלאחר הטיפול וזה מצב טבעי. במקרים של כאב גדול קחו כדורים משככי כאבים להקלה. לעיתים תרגישו שהשיניים זזות ויש לכם קשיים בלעיסה או ביצירת רוק. אלו גם תופעות לוואי אפשריות שקורות לאחר הקצעת שורשים והן אמורות להיעלם לאחר ימים ספורים. במידה וזה לא קורה, תיגשו לרופא לבדיקה נוספת.

בטיפול העצמי בבית שימו לב שאת ממלאים אחר הוראות הרופא כמו שצריך: צחצוח של השיניים למשך שתי דקות פעמיים ביום, ביצוע ניקוי דנטלי בעזרת חוט או קיסם דנטלי ועוד. הרבה מהצלחת הטיפול תלויה בהקפדה של הוראות אלה בעצמכם.

לאחר מכן תקבע לכם ביקורת אצל הרופא, שישה עד שמונה שבועות לאחר הטיפול האחרון, כדי לעקוב אחר תוצאות הטיפול ולשמר אותן ולקבל הוראות להמשך טיפול עצמי בבית, עד טיפול הקצעת שורשים הבא.

root planing
root planing