הקצעת שורשים שיננית: כל מה שרציתם לדעת

דלקות חניכיים הן אחת הבעיות הנפוצות בקרב האוכלוסייה הרחבה ובכל הגילאים. לעיתים יש לנו דלקות חניכיים ואנו אפילו לא נרגיש אותם, עד שהמצב יחמיר ואיתו גם הכאב. לכן תמיד יש להקפיד להגיע לפגישות עם שיננית בין פעמיים לארבע פעמים בשנה ופגישה פעם בשנה אצל רופא שיניים, כדי להיות במעקב ולעבור ניקוי יסודי של חלל הפה, השיניים והחניכיים על מנת להימנע מהחמרת המצב או מנקיטת אמצעי טיפול חמורים יותר.

הקצעת שורשים שיננית כל מה שרציתם לדעת
הקצעת שורשים שיננית כל מה שרציתם לדעת

אם אתם מרגישים כאבים, מופיע דימום בזמן צחצוח שיניים או בזמן אכילה, נמנעים משתייה חמה או קרה כי כואב ורגיש באזור, יש לכם ריחות רעים וטעם לא נעים מהפה, יש ללכת לרופא שיניים או שיננית בדחיפות לטיפול. במקרים חמורים של דלקת חניכיים השיניים זזות ממקומן ואף מתחילות לנשור.

מה זה הקצעת שורשים?

דלקות חניכיים באופן כללי נוצרות מריבוי חיידקים ובקטריות שמצטברים בין השן והחניכיים. בכך העצמות של הלסת שתומכות בשיניים "נספגות" לתוך עצמן ויוצרות רווחים בין השן לחניכיים, הנקראים "כיסי חניכיים". לכן במקרים חמורים כאלה הדלקת יכולה להגיע עד לשורשים עצמם ולגרום לנשירת השן.

הקצעת שורשים , או גרידת חניכיים, היא טיפול מעמיק של ניקוי יסודי של כיסי החניכיים (המרווחים שבין השן לחניכיים). ההחלטה על הטיפול נעשית לאחר אבחון של צילומי רנטגן, בדיקה קלינית ומדידה של כיסי החניכיים שנוצרו. האבחון נעשה רק על ידי פריודונט, אך הטיפול עצמו יכול לעשות על ידי רופא פריודונט או שיננית, תלוי בחומרת המצב של הדלקת שנוצרה בשורשים. במקרים קלים ובניקוי כללי הטיפול יעשה בידי שיננית, אך במקרים החמורים הוא יעשה על ידי פריודונט. במקרים קלים ובניקוי כללי הטיפול יעשה בידי שיננית, אך במקרים החמורים הוא יעשה על ידי פריודונט.

איך עובד טיפול הקצעת שורשים?

לפני הטיפולים עליכם להקפיד אף יותר על היגיינת הפה כדי להגיע כמה שיותר מוכנים לטיפול הקצעת שורשים. צריך להקפיד לצחצח את השיניים במברשת רכה, להעביר חוט דנטלי בין הרווחים או בעזרת מכשירים דומים ולשטוף את הפה בתמיסות דנטליות או מי מלח.

את הטיפול עצמו מחלקים למפגשים. בין שתיים לארבע פגישות. בכל מפגש השיננית או הפריודונט עובדים על חלק אחר של הפה ועושים את הניקוי היסודי. הטיפול נעשה בהרדמה מקומית ולכן לא מרגישים כל כאב. מנקים את האזור הממוקד, את פני שטח השורש מחיידקים ואבנית, ואת הדלקת שהצטברה ברקמות הדלקתיות. הניקוי מתבצע בעזרת מכשירים ידניים מותאמים לטיפול הקצעת שורשים הנקראים "קריטות" ועל ידי מכשיר אולטרה סוני.

מה עושים לאחר טיפול הקצעת שורשים?

לאחר הטיפול אתם תקבלו הוראות מפורטות מהשיננית או הפריודונט איך להמשיך לתחזק את ההיגיינה ולשמר את התוצאות שהקצעת השורשים השיגו. חשוב להקשיב להוראות ולקחת אחריות אישית על מנת לשמור על המצב החדש.

למשל, תתבקשו לצחצח שיניים פעמיים ביום למשך שתי דקות ולא פחות, לבצע ניקוי בין השיניים בעזרת חוט דנטלי או קיסמים דנטליים ולהגיע לפגישות ביקורת שייקבעו במרחק של בין שישה לשמונה שבועות מזמן הטיפול האחרון. בביקורת ייבחנו וייקבעו את המשך תוכנית הטיפול. במידה וכיסי החניכיים נעלמו או הצטמצמו הטיפול יושלם ויוגדר כהצלחה.

אך במידה וכיסי החניכיים לא נעלמו ויהיו פעילים, יומלץ על ניתוח כירורגי כדי לסלק את כיס החניכיים המסרב להיעלם. בניתוח ישקמו את העצם ורקמות החיבור של השיניים אל החניכיים. לכן חשוב להקפיד על ביקורים קבועים אצל השיננית כדי להימנע מסוג ניתוח פולשני זה (הנקרא גם ניתוח פריודונטלי רגרסיבי).

התאוששות והחלמה לאחר הקצעת שורשים

לאחר הטיפול עצמו תרגישו רגישות באזור החניכיים והשיניים שאמורה לחלוף תוך זמן קצר. אם בכל זאת אתם חשים כאבים מקומיים ואי נוחות אפשר לקחת משככי כאבים. עד שההרדמה של ההליך תפוג, יש להימנע מאכילה ושתייה או מנשיכת השפתיים עד שהתחושה תחזור. במהלך הימים הקרובים הימנעו מאכילה של דברים חמים מאוד או קרים מאוד.

לעיתים תחושו שהשיניים זזות מעט, או שיש לכם קושי בלעיסה וביצירת רוק. אלו תופעות לוואי שקורות לאחר הקצעת שורשים והם אמורים לחלוף כעבור מספר ימים מזמן הטיפול האחרון שנעשה. אך ברוב המקרים תרגישו שהמצב הבריאותי של השיניים טוב יותר, שהשיניים צמודות יותר אחת לשנייה והן נקיות הרבה יותר.

root planing
root planing