הקצעת שורשים תופעות לוואי לאחר הטיפול

כשהולכים לשיננית באופן קבוע (פעמיים עד ארבע פעמים בשנה) אנחנו עוברים ניקוי כללי של אבנית, הסרת רקמות דלקתיות והורדת פלאק (רובד חיידקים ובקטריות) מהשיניים. השיננית בעיקר עובדת על אזור החניכיים והחיבור של כל שן לאזור החניכיים מכיוון שהאזור הזה נוטה להיות דלקתי יותר מאזורים אחרים בחלל הפה. השיננית מצליחה להגיע עד שני מילימטר מהחניכיים לשורש. אך במקרים של חוסר התמדה בהליכה לשיננית, הזנחה, צחצוח לא נכון ועוד, הדלקת בחניכיים עלולה להפוך לכרונית וליצור מחלת חניכיים שתדרוש טיפול מעמיק יותר.

הקצעת שורשים תופעות לוואי לאחר הטיפול
הקצעת שורשים תופעות לוואי לאחר הטיפול

במקרים כאלה אתם תופנו למומחה למחלות חניכיים, פריודונט, שיעשה לכם אבחון בעזרת בדיקת רנטגן ואבחון קליני ותעברו טיפול הקצעת שורשים.

מהו טיפול הקצעת שורשים?

הקצעת שורשים הוא טיפול עמוק ויסודי יותר מטיפול שעושים אצל שיננית. בטיפול מסירים את האבנית, החיידקים והרקמות הדלקתיות אפילו עד לעומק של 3 מילימטר לעבר שורש השן. הטיפול נעשה בעזרת מכשירים מיועדים לתהליך זה, כמו מכשיר אולטרה סוני ומכשירי גירוד עדינים המגיעים לעומק (נקראים קיורטות וסקיילרים. לכל אחד מהם יש יכולות להגיע לאזורים שונים בשיניים על פי תפקידם).

בהליך מטפלים בכיסי חניכיים, כלומר ברווחים שנוצרים בין השן לשורש שלה בחניכיים כדי לסלק את המקום הדלקתי ולהעלים את הכיס שנוצר. במקרים שהטיפול לא מצליח וכיסי החניכיים לא הצטמצמו, יש לפנות לאמצעים פולשניים יותר, כלומר לניתוח כירורגי שנקרא ניתוח פריודונטלי רגרסיבי שנעשה בהרדמה מלאה. בניתוח מנסים לשחזר ולשקם את עצמות הלסת ורקמות החיבור הפגועות שבין השן לחניכיים. אבל במידה ומקפדים על הוראות הרופא ועל שגרת היגיינה נכונה, לא נגיע למצב של ניתוח כזה ונשמור על בריאות הפה והלסת לזמן ארוך יותר.

מהלך הטיפול

הקצעת שורשים נעשית על ידי פריודונט, והטיפול כולל בין פעמיים לארבע פגישות. בזמן הטיפול אתם תעברו הרדמה מקומית, כדי לחסוך מכם את הכאב שעולה בזמן הטיפול. הפריודונט מחלק את הפה לרבעים, וכל טיפול מתמקדים ברבע אחר של האזור בפה על פי תוכנית הטיפול שנבנתה קודם לכן. דווקא פיזור הפגישות לארבע ולא צמצומן לפגישה אחת או שתיים מזרזת את תהליך ההחלמה וזמן ההתאוששות מתקצר.

לאחר הטיפול האזור יהיה מורדם לכן הזהרו מנשיכת שפתיים שלא תגרמו לעצמכם פציעה. בשעות הראשונות אל תאכלו ותשתו. בין הטיפולים הקפידו על היגיינה של הפה ועל ההוראות שקיבלתם לאחר כל טיפול כגון: צחצוח שיניים יסודי, העברת חוט דנטלי ברווחים בין השיניים והגעה לביקורות אצל הרופא המומחה פעם שישה שבועות. הביקורות עוזרות לשמר את התוצאות החדשות ולעדכן את תוכנית טיפול הקצעת השורשים בהתאם להתקדמות.

הקצעת שורשים תופעות לוואי

תופעות הלוואי שעולות לאחר טיפול הקצעת שורשים הן מועטות ולא משפיעות על שגרת העבודה והיומיום שלכם. כמו כן, אומנם עולה כאב, אך הוא אינו חריג. תופעות הלוואי זמניות וחולפות כעבור כמה ימים של אי נוחות.

לאחר הטיפול אתם עלולים להרגיש את תופעות הלוואי הבאות:

  • רגישויות באזור החניכיים. יהיה קושי באכילה ושתייה של מאכלים חמים מאוד ו/ או קרים מאוד.
  • כאבים, נפיחות באזור החניכיים ואי נוחות. תחושה שמרגישים את השורשים מאוד. במידה והכאב קשה קחו כדורים נגד כאבים כמו אקמול, אופטלגין ועוד.
  • תחושה שהשיניים זזות ממקומן.
  • קשיים בזמן הלעיסה ו/ או קשיים ביצירת רוק.

אך במידה ותופעות הלוואי הבאות לא עוברות לאחר הטיפול, יש לגשת לרופא למעקב ולבדיקה נוספת או במקרה הצורך לרפואה דחופה:

  • נפיחות מלווה בחום. בעיקר אם החום לא עובר אחרי יומיים.
  • כאבים הולכים ומתגברים במהלך מספר ימים שלא עוברים.
  • דימום שאינו פוסק. אומנם זה נדיר, אך במידה ויש דימום כזה צריך לפנות בדחיפות לרופא.

לסיכום, הקצעת שורשים היא ניקוי מעמיק ויסודי של אזור החיבור בין השן לחניכיים, כלומר בשורשי השיניים. הקצעת שורשים היא טיפול שכיח אך מורכב ודורש מספר פגישות לאורך זמן. הקצעת שורשים נעשית בהרדמה מקומית, רמות הכאב שלו לא חריגות, תופעות הלוואי שלו זמניות וחולפות אחרי ימים ספורים.

שמירה על בריאות חלל הפה והלסת, הקפדה על ההוראות הניתנות על ידי הרופא המומחה וקבלת אחריות על תהליך הטיפול גם בבית היא זאת שתגביר את סיכויי ההחלמה שלנו עד לקבלת שיניים נקיות, ישרות ובריאות יותר ללא דלקות חניכיים חוזרות.

root planing
root planing