מה זה הקצעת שורשים?

הקצעת שורשים: הטיפול שיביס את דלקת החניכיים. הוא מעמיק יותר מניקוי אבנית, אבל פחות מעקירת שיניים או ניתוח חניכיים – הקצעת שורשים היא הקו הטיפולי האחרון בדלקת חניכיים, לפני שמגיעים לפרוצדורות הפולשניות.

מה זה הקצעת שורשים
מה זה הקצעת שורשים

דלקת חניכיים היא מבעיות הפה והלסת הנפוצות ותופיע אצל יותר מ-80% מהאוכלוסייה, בשלב זה או אחר של החיים. הדלקת במצבה ההתחלתי אינה מסוכנת, אך יש לה תופעות לוואי לא נעימות, שבראשן ריח פה בעייתי. הדלקת נוצרת מהצטברות של רובד חיידקים בחלל הפה והופעתה מושפעת גם מגורמים גנטיים, אך לא מעט גם מגורמים התנהגותיים. 

מה קורה כאשר לא מטפלים בדלקת חניכיים?

דלקת חניכיים יכולה לחלוף או להימנע, באמצעות הקפדה על היגיינת פה בבית וטיפולי ניקוי אבנית סדירים אצל השיננית. כשהיא אינה מטופלת כראוי, היא עלולה להתפתח למחלת חניכיים, מצב שעלול להביא לנזקים בלתי הפיכים, כמו ספיגה של עצמות הלסת התומכות בשיניים ויצירת כיסים בין השיניים לחניכיים (בהם מצטבר מזון שרק מחמיר את המצב). מקרי הזנחה קיצוניים, יביאו גם להתרופפות של שיניים ואף לנשירתן.

כדי לא להגיע לשם, כדאי להגיע לרופא השיניים בשלב שבו מופיעים התסמינים הראשונים של דלקת חניכיים. נפיחות בחניכיים, חניכיים כהות ומדממות, רגישות של השיניים לחום וקור, כאבים בזמן לעיסה וריח רע.

מהו טיפול הקצעת שורשים?

אם אתם מבקרים אצל שיננית, כפי שצריך, אחת לחצי שנה, היא תוכל לאבחן את הבעיה ולאחר שביצעה ניקוי אבנית רגיל, תפנה אתכם במקרה שמדובר בדלקת מתקדמת  לפריודונט (רופא מומחה ברפואת חניכיים).

הפריודונט יהיה זה  שיחליט, על סמך בדיקה משלו, האם יש צורך בטיפול מעמיק יותר בשם הקצעת שורשים (או "גרידת חניכיים").  מדובר בהליך שנעשה בהרדמה מקומית וכולל הסרה של הרקמות הדלקתיות מהחניכיים וניקוי אבנית תת-חניכית מהשורשים. לא מדובר בטיפול נעים או זול, אבל בכוחו לעצור את התקדמות המחלה ולחסוך טיפול פולשני יותר, כמו עקירת שיניים או ניתוח חניכיים.

הפריודונט יבדוק תחילה את מצב חלל הפה והרקמות בעזרת צילומי רנטגן ובדיקה קלינית, הכוללת מדידה של כיסי השיניים ובדיקה לאיתור מוקדי דלקת, יעמוד על מצבו הבריאותי של המטופל ועל הרגלים כמו עישון או חריקת שיניים בשינה ויבנה תוכנית טיפולית בהתאם.

איך מתכוננים לטיפול הקצעת שורשים?

בימים שלפני טיפול הקצעת שורשים, חשוב להקפיד במיוחד על שמירה של היגיינת הפה. יש לצחצח היטב את השיניים לפחות  פעמיים ביום, לנקות שיירי מזון מבין השיניים בחוט דנטלי לאחר כל ארוחה ולבצע שטיפות פה במי מלח או בתכשירי חיטוי לפה.

מהלך הטיפול והחלמה

טיפול הקצעת שורשים מתפרס על פני שתיים עד חמש פגישות, בנות כשעה. בכל אחת מהן יטופל חלק אחר של הפה. בתחילת הטיפול ניתנת זריקת הרדמה מקומית לאזור המטופל ולאחר מכן מתבצע הניקוי, במכשור ייעודי, ידני וחשמלי, המסוגל להגיע עד לעומקי הכיסים בחניכיים והשורשים.

בהמשך, מתבצע שיוף עדין של השן, שתפקידו לזרז את ריפוי הרקמות ולמנוע חזרה של הדלקת.  במהלך הטיפול, משתמש הרופא גם בתרופות המשפרות את הניקוי ומרפאות את הדלקת. 

לאחר הטיפול, האזור המטופל בפה רדום ולא ניתן לאכול ולשתות עד לחזרת התחושה. לא צפויים כאבים משמעותיים לאחר שתפוג השפעת האלחוש, אבל כדאי להצטייד בכל זאת בנוגדי כאב. 

לפני שתלכו הביתה, תקבלו מהרופא המטפל הנחיות מפורטות לגבי תחזוקת הפה, עם התמקדות באזורים הבעייתיים, כמו צחצוח שיניים במברשת רכה המותאמת לחניכיים דלקתיים וניקוי קפדני בין השיניים בחוט דנטלי, קיסמים דנטליים או מברשת ייעודית. כעבור כמה שבועות, תתבקשו להגיע לפריודונט,  לבדיקת תוצאות הטיפול.

מניעת דלקת חניכיים

כדי לא למצוא את עצמכם שוב עם דלקת חניכיים, חשוב לסגל מודעות למצב החניכיים והשיניים ולשמור בהקפדה על היגיינת הפה, גם לאחר הטיפול. פירושו של דבר, לצחצח לפחות פעמיים ביום, כשתי דקות בכל פעם ולנקות את הרווחים בין השיניים אחרי כל דבר שאוכלים.

גם אם לא הגעתם למצב של דלקת חניכיים, אל תשכחו להגיע לטיפולי ניקוי אבנית סדירים, אחת לחצי שנה ובמקרים מסוימים אפילו לעתים תכופות יותר, אצל השיננית.  

במקביל, חשוב להקפיד על תזונה מאוזנת ובריאה. כמו על המצב הגופני והבריאותי באופן כללי, גם על מניעת דלקות בחניכיים, תזונה נכונה תשפיע בכיוון החיובי.

root planing
root planing