סיכונים אפשריים בטיפולי הקצעת שורשים

הקצעת שורשים הוא הטיפול היעיל ביותר כיום, לעצירה של מחלת חניכיים, אבל כמו בכל טיפול אחר, גם בו טמונים סיכונים מסוימים, גם אם לא שכיחים.

סיכונים אפשריים בטיפולי הקצעת שורשים
סיכונים אפשריים בטיפולי הקצעת שורשים

מחלת חניכיים הן מהמחלות הנפוצות ביותר אצל בני אדם ואף אצל יונקים אחרים. מדובר במחלה זיהומית, שעלולה להפוך לכרונית והגורם הראשוני שלה, הוא חיידקי. עיקר הטיפול בבעיה הוא מקומי ונועד לסלק את הרקמות הפגועות ואת הגורמים להן, מניעת הישנות הבעיה ושיקום הנזקים.

טיפול בשלבים הראשונים של מחלת החניכיים, יעצור את התקדמותה, ימנע נזקים בלתי הפיכים ויאפשר שיקום של הרקמות הפגועות, בעיקר כשהנגע מוגבל לחניכיים ועדיין לא חדר למערך התמיכה של השן.

טיפול הקצעת שורשים, או גרידת חניכיים, מתבצע על ידי פריודונט, רופא מומחה ברפואת חניכיים. הוא נועד לטפל בדלקת חניכיים ומונע את הצורך בעקירות או בניתוחי חניכיים. כמו כל טיפול רפואי אחר, הוא אינו חף מסיכונים, אך הם נדירים. 

מה יכול להכשיל טיפול הקצעת שורשים?

סיבות אפשריות לכישלון של טיפול הקצעת שורשים ותהליך הריפוי ממנו, יכולות להיות נעוצות בצד המטפל, אך גם בצד המטופל. מהצד המטפל, הוא יכול להיגרם מאבחנה מוטעית או אי אבחנה של בעיה וגם מאי מתן הסבר מתאים למטופל לגבי האבחנה ולגבי הטיפול והסיכונים הכרוכים בו, או אי מתן הסבר לגבי הסיכונים הכרוכים בהימנעות מהטיפול, או ממתן טיפול שהוא לא מוצלח או שגוי.

במקביל, תלויה ההצלחה בנכונות של המטופל לקחת אחריות על מצבו הבריאותי, לשתף פעולה ולהקפיד על שמירת היגיינת הפה.

תופעות לוואי זמניות

טיפול הקצעת שורשים מבוצע בהרדמה מקומית, כך שלא צפויים במהלכו כאבים או אי נוחות, אבל לאחריו, עלולות להופיע תופעות לוואי. התופעות משתנות ממטופל אחד למשנהו, בהתאם לחומרת הבעיה שסבל ממנה, למצבו הבריאותי הכללי וליכולת ההתמדה שלו בשמירת היגיינת הפה.

התופעות יכולות להתבטא בנפיחות בחניכיים ובחלל הפה או בדימומים. בנוסף, כתוצאה מהסרת הרקמות הדלקתיות והעלמת כיסי החניכיים בטיפול, נוצרת רגישות בחלל הפה ובשיניים, במגע עם אוכל או משקאות חמים או קרים מאוד.

תופעות נוספות שיכולות להופיע בימים שלאחר הטיפול, הן תחושת חוסר יציבות של השיניים שהיו נגועות וגם קשיים בלעיסה ובייצור הרוק. התופעות הללו, עד כמה שהן בלתי נעימות,  שכיחות למדי ואמורות לחלוף תוך כמה ימים עד כמה שבועות. כדי להימנע מהרגישות הלא נעימה, כדאי לוותר על מאכלים ומשקאות קרים או חמים מאוד, למשך כמה ימים. אם תופעות הלוואי המתוארות כאן אינן חולפות, יש להתייעץ עם הרופא המטפל.

תופעות לוואי נדירות יותר

במקרים נפוצים פחות, עלול טיפול הקצעת שורשים להביא להשלכות בעייתיות. תגובה אלרגית  לחומרי ההרדמה, למשל, הופעת כאבים חזקים או דימומים מסיביים מהפה, התכווצות של החניכיים שמביאה לחשיפה של שורשי השיניים, חשיפה של שולי כתרים והגדלת המרווחים בין השיניים.

במקביל, יתכן שיתעוררו מצבים נדירים נוספים, המחייבים פנייה מיידית לטיפול רפואי. מדובר בתופעות כמו נפיחות בפה וחום גבוה שאינם חולפים תוך יומיים ועלולים להעיד על הליך זיהומי, כאבים בפה שלא חולפים תוך כמה ימים ואף הולכים וגוברים, או דימום שאינו פוסק.

כדי למנוע תופעות כאלה, לעתים יחליט הרופא להשתמש ב"פריוצ'יפ", שבב המוחדר לאזור המטופל ומפריש לאורך כמה ימים חומר חיטוי המונע זיהומים. בנוסף, נעשה שימוש בחומר בשם "אמדוג'יין", שהוא חלבון גדילה המסייע לרקמות בפה להשתקם ובאבקה בעלת פעולה אנטיביוטית, בשם "ארסטין", המסייעת למנוע חזרה של חיידקים לרקמות הפה והופעת זיהום ודלקת.

הצלחת הטיפול תלויה בשיתוף הפעולה

הבראה ממחלת חניכיים, מוגדרת כמצב שבו אין סימני דלקת או בצקת, אין הפרשות, לא נגרם דימום בהחדרת מחדר פריודונטלי וקו המתאר של החניכיים, במקומו התקין. 

בשונה מטיפולי שיניים רבים אחרים, תוצאות מוצלחות של טיפול הקצעת שורשים, תלויות כאמור גם בשיתוף פעולה מצד המטופל. מטופל שלא מצליח לשמור על רמת ההיגיינה הדרושה, עלול לפתח דלקת חניכיים נוספת.

את חזרתה של דלקת החניכיים המעיקה, אפשר למנוע באמצעות צחצוח שיניים פעמיים ביום ויותר, ניקוי הרווחים בין השיניים בחוט או בקיסמים דנטליים ושטיפות פה בחומרים לטיפול בדלקת חניכיים.

במקביל, חשוב להגיע לטיפולי ניקוי אבנית אצל שיננית, לפחות פעמיים בשנה ובמקרים בעייתיים,  לא יזיק לבוא גם יותר. 

root planing
root planing